vrijdag 28 mei 2004

BCC

Ik kreeg gisteren een mail van Sinex. God weet wat dit bedrijf doet en hoe ze aan mijn adres gekomen zijn, maar ze vonden het wel nodig me op de hoogte te houden van hun adreswijziging. Ik stoor me niet erg aan zulke informatie. Na een tijdje geraak je het wel gewoon dat onbekende bedrijven je mailen. Wat ik wel grof vind, is de pure schending van de privacy. Je mag drie keer raden waar ze de adressen van de groepsmail geplaatst hadden (en het was niet BCC)

Lezen die bedrijven dan de Clickx niet? Of hebben ze geen cursus Outlook/Lotus gevolgd?

Belgiƫ hinkt al jaren achter op correcte communicatie. Zowel schriftelijke als verbale vorm. Volgens de standaardregels die ik leerde in mijn opleiding Onthaal-PR zou een bedrijfstelefoon maximaal 3 keer mogen rinkelen; zou je begroet moeten worden met de combinatie:" goeie(tijdstip)-bedrijfsnaam- met (voornaam receptionist), hoe kan ik u helpen?"

Het kan belachelijk klinken, maar het heeft zijn redenen, vooral de goeiedag is belangrijk, omdat dit het sein geeft dat het gesprek begonnen is. Hoeveel keer heb jij het al voorgehad dat ze onmiddellijk beginnen met de naam van het bedrijf en dat je het maar half verstaan hebt? Dat is de reden waarom eerst een begroeting moet komen en dan bedrijfsnaam. Zo heb je de bedrijfsnaam goed gehoord.

We zullen maar niet spreken over de hoeveelheid dat je mag doorverbonden worden(maximaal 2 keer) en de wachttijd, maximaal 30 seconden tot 1 minuut. Indien het langer duurt zou de receptionist je elke halve minuut moeten contacteren en vragen of je nog een ogenblikje hebt. Klant is koning, dus vraag je het hem en beveel je het hem niet om een ogenblik te hebben.

Er zijn zoveel theorietjes, maar sommige dingen zouden het (bedrijfs)leven toch gemakkelijker maken.